Nieuws

Zomerconcert: Reflectie

Zondag 30 juni 2019, 15.15 uur
Lokhorstkerk, Pieterskerkstraat 1, Leiden

Rijzend uit donker koele vijvergrond heeft zij het licht gevonden en ontsloot toen blij het gouden hart. Nu rust zij peinzend op het watervlak ...

Dit zomerse beeld van een waterlelie is afkomstig uit een gedicht van Frederik van Eeden, op muziek gezet door Herman Strategier. Het vangt de essentie van het zomerconcert van het Leids Kamerkoor, dat als thema Reflectie heeft. Een bespiegelend programma dus, onder leiding van dirigent Dody Soetanto.

Het hart van het programma vormen de Quatre motets pour un temps de pénitence van Francis Poulenc. Daarnaast zingt het koor Misserere van Alessandro Scarlatti en O vos omnes, dat het in twee bewerkingen brengt: van Tomás Luis de Victoria en Carlo Gesualdo. Zij worden geflankeerd door religieuze muziek van recenter datum uit de Lage Landen: De nevel dekt ons van de Nederlandse componist Johannes Verhulst en De profundis clamavi van de Belg Vic Nees.

Het koor laat ook wereldlijke muziek horen, zoals The Blue Bird van Charles Villiers Stanford en Death on the hills van Edward Elgar. Van de hedendaagse componist Eric Whitacre voert het Leids Kamerkoor twee contemplatieve werken uit: Water Night en Go, Lovely Rose. Zijn tijdgenoot Morten Lauridsen slaat met Ov'è, Lass', Il Bel Viso?, dat hij baseerde op een Italiaans gedicht uit de renaissance, een brug tussen de stijlperioden van het programma.

Kaarten bestellen

Eerder in het nieuws

Leidse hofjesconcerten

Pinkstermaandag 10 juni 2019, 11.30-12.30 uur
Ars Aemula Naturea, Pieterskerkgracht 9a, Leiden

Onder leiding van dirigent Dody Soetanto brengt het Leids Kamerkoor tijdens de hofjesconcerten een deel van het zomerconcert van 30 juni 2019 ten gehore. Met als thema Reflectie omvat het programma werken van Edgar Elgar (Death on the hills), Charles Villiers Stanford (The Blue Bird), Eric Whitacre (Water Night), Morten Lauridsen (Ov'è, Lass', Il Bel Viso?) en Francis Poulenc (Quatre motets pour un temp de penintence).

Kamerkorenfestival

Zaterdag 25 en zondag 26 mei 2019
Oosterkerk en Foreestenhuis, Hoorn

Op zaterdag 25 mei neemt het Leids Kamerkoor deel aan het Kamerkorenfestival in Hoorn. Het koor geeft dan niet alleen een optreden, maar doet ook mee aan de workshops voor zangers en dirigenten onder leiding van van Michel Meijer en Jos van Veldhoven. Tijdens deze workshops gaat het koor aan de slag met drie prachtige werken, die het 's avonds in de slotpresentatie in de Oosterkerk zal uitvoeren: van Händel Hallelujah uit Messiah, en van Bach Ich lasse dich nicht en Nimm, was dein ist, und gehe hin.

Passieconcerten

Dinsdag 16 april 2019
Groene Kerk, Haarlemmerstraatweg 6, Oegstgeest

Woensdag 17 april 2019
Centrum De Regenboog, Nathaliegang 263, Zoetermeer

Het Leids Kamerkoor brengt onder leiding van dirigent Dody Soetanto een schitterend a-capellaprogramma, met als rode draad boetedoening en ontferming in het licht van het lijden van Christus. Deze passieconcerten vinden plaats in het kader van de Stille Week.

Op het programma staan zowel oude als hedendaagse componisten: Alessandro Scarlatti (Miserere), Carlo Gesualdo en Tomás Luis de Victoria (O vos Omnes), John Taverner (Mother of God en Funeral Ikos), Johannes Verhulst (De nevel dekt ons), Vic Nees (De profundis) en Francis Poulenc (Quatre motets pour un temps de pénitence).

Nederlands Projectkoor en Het Orkest Amsterdam

Zondag 24 januari 2019, 15.00 uur
Philharmonie, Haarlem

Zaterdag 30 maart 2019, 20.15 uur
Concertgebouw, Amsterdam

Op het programma staan Mis voor dubbelkoor van Frank Martin, Gloria van Francis Poulenc en de Orgelsymfonie van Camille Saint-Saëns. Onder leiding van Jeroen Spitteler (koor) en Jacob Slagter (orkest).

Solisten:
Sopraan: Ingrid Nugteren
Organist: Leo van Doeselaar

Stukje kijken? Klik op de afbeelding:

Cantatedienst

Zondag 27 januari 2019, 19.00 uur
Hooglandse Kerk, Leiden

Het Leids Kamerkoor neemt deel aan de serie Cantatediensten in de Hooglandse Kerk met Bachs cantate Alles nur nach Gottes Willen. Het koor staat sinds december 2018 onder leiding van dirigent Dody Soetanto.

Dirigent: Dody Soetanto
Sopraan: Ardelia Padma Sawitri
Alt: Antoinette Stevens
Tenor: Edwin Poels
Orkest: leden van Collegium Musicum
Kistorgel: Gerard de Wit

Jubileumconcert: Rossini — Petite messe solennelle

Zaterdag 17 november 2018, 20.15 uur
Tempelzaal, Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28, Leiden

Zondag 18 november 2018, 15.15 uur
Groene Kerk, Haarlemmerstraatweg 6, Oegstgeest

In het jaar waarin het Leids Kamerkoor dertig jaar bestaat, is het honderdvijftig jaar geleden dat de componist Gioachino Rossini (1792-1868) overleed. Met zijn prachtige Petite messe solennelle viert het koor op 17 en 18 november zijn lustrum. Om het concert extra glans te geven, werkt het daarbij samen met professionele solisten en instrumentalisten.

Rossini genoot grote faam als componist van virtuoze en zeer succesvolle opera’s, maar in de laatste veertig jaar van zijn leven kwam er nog maar weinig uit zijn handen. Tot hij in 1863, in een laatste uitbarsting van creativiteit, ruim honderdvijftig kleinere en enige grotere werken componeerde, die hij zelf beschreef als 'zonden van de oude dag'. Verreweg het bekendste daarvan is de Petite messe solennelle, een werk voor een vierstemmig koor van bescheiden omvang, vier solisten, piano en harmonium.

De naam Petite messe solennelle zou kunnen suggereren dat het om een kort en plechtig werk gaat, maar niets is minder waar. De mis is allerminst kort en heeft wel wat weg van een opera. Het stuk is eerder wervelend dan ingetogen en vraagt van koor en solisten een uithoudingsvermogen en virtuositeit die je niet verwacht van liturgische muziek. In de sfeervolle entourage van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden en het Groene Kerkje in Oegstgeest kan het publiek genieten van dit hoogtepunt uit Rossini's oeuvre.

Dirigent: Jeroen Spitteler
Piano: Femke de Graaf
Harmonium: David Jansen
Sopraan: Francis van Broekhuizen
Mezzosopraan: Elsbeth Gerritsen
Tenor: Guy Cutting
Bariton: David Visser

Midsummer Ensemble: Die Schöpfung

Vrijdag 7 september 2018, 20.00 uur
Dominicuskerk, Spuistraat 12, Amsterdam

Zondag 9 september 2018, 15.00 uur
Dominicuskerk, Spuistraat 12, Amsterdam

Geïnspireerd door de oratoria van Händel, en dan vooral Händels Israel in Egypt, schreef Haydn in 1797-1798 een stuk dat door velen als zijn meesterwerk wordt gezien: Die Schöpfung, dat op muzikale wijze het scheppingsverhaal beschrijft en illustreert. Het is gebaseerd op het Genesis, Psalmen en John Miltons Paradise Lost.

Dirigent: Jeroen Spitteler
Sopraan: Ingrid Nugteren
Tenor: Maarten Stevens
Bas: David Visser

Zomerconcert: And There Was a Great Calm

Zondag 17 juni 2018, 15.15 uur
Lokhorstkerk, Pieterskerkstraat 1, Leiden

Het is in 2018 honderd jaar geleden dat er een einde kwam aan de Eerste Wereldoorlog. Met dit concert wil het Leids Kamerkoor, onder leiding van dirigent Jeroen Spitteler niet alleen de verliezen van deze oorlog herdenken met de troostende schoonheid van muziek, maar ook het kostbare geluk koesteren van het leven in vrede en vrijheid.

Op het programma staat het Requiem van Herbert Howells. Ook zingt het koor Funeral Ikos van John Tavener, dat tegenover de naderende dood het paradijs plaatst, en Ecce quomodo moritur van Jacob Handl. De vernietigingen van de oorlog worden weerspiegeld in twee stukken die gebaseerd zijn op de Klaagliederen van Jeremia over de verwoesting van Jeruzalem: Caligaverunt oculi mei’ van Tomás Luis de Victoria uit 1585 en Wie liegt die Stadt so wüst van Rudolf Mauersberger uit 1945.

Een lied dat in Turkije wordt gezongen bij herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog, is Çanakkale İçinde, met een tekst van een anonieme soldaat die naar het front gaat. Ahmet Adnan Saygun bewerkte dit volkslied tot een vierstemmig koorstuk. Van een heel andere aard, maar ook met een link naar de loopgraven, is Trees van Ēriks Ešenvalds, die een gedicht van oorlogsdichter Joyce Kilmer op muziek zette. Maurice Ravel componeerde tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn enige a-capellawerk voor koor: Trois chansons, waarvoor hij zelf de teksten schreef.

Tot slot had het Leids Kamerkoor ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan aan Anneke Wittop Koning gevraagd om een nieuw werk te componeren, dat aansluit bij het thema van dit concert. Zij koos als uitgangspunt het gedicht The sun is couched’ van William Wordsworth.

Lees de recensie van Lidy van der Spek in het Leidsch Dagblad

'Het Leids Kamerkoor maakt diepe indruk. (...) De première van Anneke Wittop Konings compositie (2018) op Wordsworth' The sun is couched is werkelijk een hoogtepunt.'
— Lidy van der Spek in het
Leidsch Dagblad